Snart första advent...

...och mina SUPERGODA LUSSIGA BULLAR är snart slut.
tack för trogen tjänst lussekatten, VÄLKOMMEN saffransbullen med mandelmassa.

Här kommer recept på de godaste saffransbullarna EVER!

Lyxiga lussebullar

ca 50 stycken

50 g jäst
100 g smör... och då menar jag SMÖR!!!! inget jäkla margarin!!!
5 dl mjölk
250 g lätt Kesella
2 påsar (1 g) saffran , fast jag gillar den flytande bättre, men även då två påsar
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Fyllning:
ca 150 g smör... SMÖR här också.. svenskt fett gott smööööör!
500 g mandelmassa, ett tips är att ha mandelmassan i frysen innan man ska riva den, annars värmer man den så mkt med handvärmen och då blir det skitasvårt att riva

Pensling:
2 ägg


Smula jästen i en degbunke.
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader.
Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig.
Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.
Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter.
Tillsätt ev. mer mjöl.
Låt jäsa övertäckt i ca 40 min, eller till dubbel storlek.
Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och kavla ut två stora plattor.
Bred smör på dessa och riv över mandelmassa.
Rulla sedan ihop plattorna och skär bullar och lägg i formar.
Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg.
Grädda mitt i ugnen 5-8 min på 225 grader.

Lycka till!! Mumsa lugnt ;)

I helgen blir det hemresa.. kl 09,00 går tåget imon bitti.
Julbord och bowlingmästerskap med la familia står på schemat. HOPPAS jag vinner damtävlingen!!!
Ska mysa med Anna och hennes galna hund Elvis och umgås med bästaste Frida på lördag.
Lääääängtar så tills jag flyttar hem igen... jag vill inget hellre nu!

Bra uppdaterat va Johanna?

Nu ska jag duscha och sen äta lite, sen tar jag natt!



Kommentarer
Postat av: Johanna

BRA!! kan bli provbak på dessa bullar nästa vecka!! Keep up the good uppdateringar!!

2011-11-24 @ 20:21:09
URL: http://johannaveronewiktorsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0